porseleinen pijpen

hoofd vrouw

Tabakspijp van porselein met figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel borstbeeld vrouw met haar in korte lokken, haarband van bloemen en bladeren, halsdoek. Ketel onderzijde hand die het borstbeeld draagt. Beschildering in cobaltblauw, roze, groen en rood. Oorspronkelijke montage van klepdeksel met messing montuur en porseleinen binnenstuk met perforatie en messing steelband met steelhouder.

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
Gebruikssporen ongerookt
LandDuitsland
Jaar 1988
Provenance Londen, King's Road, Antiquarius
Londen, particulier bezit, <1980-1988
Saskia de Bodt, Jos Koldewey, Museumaanwinsten, het Leidse Pijpenkabinet. LochemMaandblad Antiek, XXII/2, 1988. p 97. Dit exemplaar.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 58, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 58, foto. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine 19de eeuw, juni 1988 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 7, v.a. 2001.