prehistorische pijpen

hand of voet

Tabakspijp van aardewerk met lage iets gebolde ketel met platte uitstaande filtrand waarop aan de bovenkant ingekraste decoratie. Ketelbasis figurale stilering van een hand of voet bij de steel, twee pootjes aan weerszijden van de ketel en aan de achterzijde een rechthoekig terras. Gepolijst oppervlak.

Periode 200 vChr. - 300

KopHoogte4 cm
Gewicht51 gram
Pijptype steelpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurroodbruin
Afwerking gepolijst
ContinentNoord-Amerika
Regio internationaalCentraal-Amerika
LandMexico
Regio nationaalColima
Jaar 1988
Provenance Tilburg, America Antigua, Ted van Dijck
Phoenix, Arizona, collectie Peter G. Wray, 1987, nr 4792-T
Vgl. Muriel N. Porter, Pipas Precortesianas, Mexico, 1948, plaat 12A. Vergelijkbaar stuk, als Michoacan geduid.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 15, foto. Dit exemplaar (groepsfoto).
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 15, foto. Dit exemplaar (groepsfoto).
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.