bodemvondst pijpen

kromhoorn, handvormpijp met lelies in ruiten

Tabakspijp van klei met hoornvorm ketel, zonder hiel met halfronde steel met gebogen glad afgesneden steeleind. Filtradering. Ketel geperst en in een rol klei gerold ter dikte van de grootste diameter van de ketel en verdunnend naar het steeleind. Gestempelde decoratie van drie partijen lelies in ruiten afgewisseld met drie concentrische raderingen.

AlgemeenLengte17,9 cm
Diameter2,2 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel hoornvorm
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurwit
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
Jaar 1987
Provenance Leiden, Ron Meerman
Vindplaats Leiden, Doelengracht, latrine, 1987
Zestig pijpen gevonden in achtertuin Rapenburg, Leidsch Dagblad, 10-11-1990. (Kort berichtje over deze vondst en expositie ervan in Pijpenkabinet.)
Saskia de Bodt, Jos Koldewey, Museumaanwinsten, het Leidse Pijpenkabinet. LochemMaandblad Antiek, XXII/2, 1988. p 96. Dit exemplaar.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 22, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 22, foto. Dit exemplaar.
Don Duco, Gedachten rond een raadselachtig vondstcomplex. Amsterdam, 1995. Bespreking van deze stortvondst. Idem, afb 19a-e. Dit exemplaar.
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: Een pijp als een kromhoorn. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Een pijp als een kromhoorn. Dit exemplaar.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 6, p , afb 301. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine bodemvondsten, december 1987 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, achterkamer, vitrine bodemvondsten, v.a. 2001.