kleipijpen

hoofd man met korenaren, deksel

Tabakspijp van klei met figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel hoofd man met geopende mond tussen korenaren en bloemen. Rookkanaal van ketelrand naar geopende mond. Steel rechts in reliëf "A. CRETAL E. GALLARD RENNES", links "BREVETES S.G.D.G. 462" (Sans Garantie du Gouvernement). Schilderemail in wit en zwart op ogen en wenkbrauwen. Oorspronkelijk messing dekseltje met knopje op een messing ketelring.

Gewicht55 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
LandFrankrijk
Regio nationaalIlle-et-Vilaine
PlaatsRennes
MakerFirme A. Crétal & E. Gallard
Modelnummer 462
Merkteken "A. CRETAL E. GALLARD RENNES" (reliëf, steel re.)
"BREVETES S.G.D.G. 462" (reliëf, steel li.)
Jaar 1986
Provenance Brussel, collectie Josse Vandersteen, 1968-1986
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 50, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 50, foto. Dit exemplaar.
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: Een figuurpijp met een dekseltje. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Een figuurpijp met een dekseltje. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine 19de eeuw, december 1986 - 31 december 1993.