APM 8.885a

bodemvondst pijpen

"VOORUIT EN NIET TE RUG", raderboot

Tabakspijp van klei met grote doetelvorm ketel, zonder hiel en rechte steel. Ketel links in reliëf op de golven een raderstoomboot met schoorsteen en twee masten, op de kas van het rad "N.YORK". Ketel rechts een reisvaardige man met aktentas met "A.H.V." en drie geldbuidels met cijfers. Steel tussen banden met schelpjes in een door parels omzoomde rechthoek rechts "VOORUIT !!!" en links "EN NIET TE RUG".

SteelLengte4,3 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel doetelvorm
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Gebruikssporen ongerookt
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
MakerArij van der Kleijn Pietersz.
Jaar 1985
Provenance Gouda, Freek Maijenburg
Vindplaats Gouda, Drapiersteeg, stort Arie van der Kleijn, 1984
Voorgesteld is Lodewijk Pinckoff, directeur van de Afrikaansche Handelsvereeniging (AHV) in Rotterdam.
D.H. Duco, De Nederlandse kleipijp, handboek voor dateren en determineren. Leiden, 1987. p 67, afb 228. Exemplaar Pk 8885b.
Arne Åkerhagen, Den svenska kritpipan - pipor, tillverkare och fynd. Stockholm, 2012. p 100. Dit exemplaar.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 5, p , afb 555. Dit exemplaar.
Gouda, Stedelijk Museum De Moriaan, permanente presentatie, 19 februari 1988 - 28 februari 1992.