etnografische pijpen

geometrische band rond filt en steel

Tabakspijp van aardewerk met bolle rondbodem ketel, zonder hiel en oplopende steel met glad steeleind. Ketelopening rondom en steeleind geruwde baan met schuins ingekraste gekruiste lijnen. Gepolijst oppervlak. Oorspronkelijk lang rechte houten roer met glad eind.

Periode 1900 - 1940

Breedte3 cm
SteelLengte5,5 cm
Lengte totaal41,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel rondbodem
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurzwartgebakken
Afwerking gepolijst
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalCentraal-Afrika
LandCongo-Kinshasa (Zaïre)
Regio nationaalOrientale provincie (noord-oost)
VolkHima
Jaar 1984
Provenance Londen, Portobelloroad antiquemarket
Londen, onbekende verzamelaar, <1975-1984
Jean Lecluse, Pipes d'Afrique noire. Luik, 1985. Dl I, p 263. Vergelijkbaar model.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 69, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 69, foto. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, serre, vitrine Afrika, v.a. 2002.