APM 8.230a

kleipijpen

Pan zittend met fluit

Tabakspijp van klei met figurale ketel, hielmarkering en oplopende steel met dunne manchet. Ketel zittende Pan met opgetrokken bokkenpoten, een panfluit in de rechter hand, geplaatst tegen met houtnerf takken en bladeren versierde ketel en steel. De figuur met roosbakkende klei bespreken. Schilderemail in twee groentinten, geel en wit.

KopHoogte8 cm
Breedte4 cm
Gewicht72 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Afwerking email, vier kleuren
Gebruikssporen ongerookt
LandFrankrijk
Regio nationaalPas-de-Calais
PlaatsSaint-Omer
MakerFirme L. Fiolet
Merkteken LF (stempel, manchet)
Jaar 1983
Provenance Brussel, collectie Josse Vandersteen, 1974-1983
Parijs, antiekhandel, 1974
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 37, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 37, foto. Dit exemplaar.
Ruud van der Neut, Toeback & toebehoren. Baarn, 2001. foto. Tweede exemplaar van Perquoy.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine 19de eeuw, december 1983 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, achterkamer, vitrine Frankrijk, v.a. 1999.