prehistorische pijpen

gestileerde cactus

Tabakspijp van aardewerk met figuraal model, twee pootjes en ronde rechte steel vernauwend naar het eind. Ketel trechtervorm geplaatst op een bolle geruwde onderzijde. Ketel en steel gepolijst.

Pijptype steelpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurgrijs
Afwerking gepolijst
ContinentNoord-Amerika
Regio internationaalCentraal-Amerika
LandMexico
Regio nationaalMichoacán
VolkTarasken
Jaar 1983
Provenance Tilburg, America Antigua, Ted van Dijck
Mexico, etnografische handel, 1983
Volk dat deze pijpen maakte heet Purépecha.
Vgl. George Arbor West, Tobacco, Pipes and Smoking Customs of the American Indians, Westport, CT, 1970, Dl II, p 936, afb 5. Vergelijkbaar stuk, de cactus met bolletjes in plaats van ingedrukte gaatjes. Herkomst Colima.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 17, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 17, foto. Dit exemplaar.
D.H. Duco, Grafbeeld rokende figuur. UtrechtPeriodiek Vereniging Rembrandt, III/1, 1993. p 5, afb 6. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine etnografie, december 1983 - 31 december 1993.
's-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum, tentoonstelling "Uit verre landen, koffie, thee en andere koloniale waren", 5 juni 2015 - 13 september 2015.