ceramische pijpen

gevlochten steel

Tabakspijp van aardewerk met ovaalvorm ketel, hiel en lange gekrulde steel aansluitend gewonden tot grote schijf met aan de voorzijde rondgaande lussen die in de pijpenkop onderaan de schotel eindigen, de steel met een mondstuk aan de bovenzijde met een lichte speevorm. Witte creamware scherf, groengetint loodglazuur. Ketel overlangs geschilderd in blauw "P:C:DELFT".

AlgemeenDiameter23,6 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel ovaalvorm
Materiaalaardewerk, creamware (ceramiek)
Techniekgeperst
Kleurwit
Afwerking loodglazuur, groengetint
Gebruikssporen ongerookt
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsDelft
MakerHendrikus Arnoldus Piccardt
Merkteken "P:C:DELFT" (schildering, ketel)
Jaar 1981
Provenance Abbéville, antiekwinkel rue Saint-Vulfran
Abbéville, particulier bezit, <1966-1980
Don Duco, Engelse invloeden bij een ongewoon Delfts produkt van ca. 1830. LochemMaandblad Antiek, XXV/1, 1990. p 15. Dit exemplaar.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 28. foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 28. foto. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 3, v.a. 2001.