bodemvondst pijpen

gestileerde bloemenrank

Tabakspijp van klei met slanke dubbelconische ketel, hiel en rechte steel. Filtradering. Steel bovenzijde in reliëf een rank van gekartelde bladeren afgewisseld met gestileerde vierbladige rozen, bij de ketel eindigend in een gearceerd ovaal blad en bij het mondstuk een ruitvorm met golvende buitenrand en stippen gevuld.

Pijptype steelpijp
Pijpmodel dubbelconisch
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
LandNederland
Regio nationaalNoord-Holland
PlaatsAmsterdam
MakerWillem Hendricxsz. Heptenstal
Merkteken roos vijfbladig trapezium (stempel, hiel)
Jaar 1981
Provenance Amsterdam, Edwin van Drecht
Vindplaats Amsterdam, Nes, beerput, 1981
Uitkomst Friederich formule 33.18.11=6534 1626 C2FF
D.H. Duco, De Nederlandse kleipijp, handboek voor dateren en determineren. Leiden, 1987. p 84, afb 424. Dit exemplaar.
Don Duco, De pijpmakerij van Heptenstal, een pre-industrieel bedrijf. Amsterdam, 1992. afb 9. Dit exemplaar.
Arne Åkerhagen, Den svenska kritpipan - pipor, tillverkare och fynd. Stockholm, 2012. p 103, afb 10. Dit exemplaar (steeldecoratie).
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 5, p , afb 84. Dit exemplaar.
Amsterdam, Tropenmuseum, tentoonstelling "500 jaar tabakscultuur", 9 oktober 1992 - 9 oktober 1993.