meerschuim pijpen

gekroond wapenschild

Tabakspijp van meerschuim met cilindrische Hongaar ketel, ronde onderzijde en oplopende steel met manchet. Ketel voorzijde handgesneden familiewapen met op schild kruis van blokken, onder kroon, gestileerde bladeren ter weerszijden van het schild. Klepdeksel van zilver met achthoekige vorm met gedrukte ornamentjes versierd en s-vormige klemveer. Steelmontage met hoge schacht en borgoog. Zilvermerk in dekselrand met "GR".

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Hongaar
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelwit
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen (?)
Merkteken (zilvermerken, ingeslagen, dekselrand)
Jaar 2000
Provenance Heidelberg, veilinghuis Metz, lot 6
Bazel, collectie Haegeli, <1980-2000
De basisvorm werd en masse gedraaid met een massief blokje op de voorzijde die later op verzoek tot een wapen of mongram werd gesneden. Het deksel is eveneens een serieproduct deels met een stans gemaakr.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.