etnografische pijpen

zittende figuur

Tabakspijp van aardewerk met figurale ketel, vlakke onderzijde, oplopende steel met glad eind. Ketel een vlakke idoolachtige voorstelling van een zittende man met pet met klep en hoofdtooi met stralen, platte brede armen met vlakke handen. Ketel achterzijde ter hoogte van het hoofdhaar rijen raderingen. Nauwe halfronde ketel. Steel stofindruk. Doorboring tussen ketel en steel. Roodbruine kleur met sporen van donkerbruine beschildering.

Periode 1910 - 1930

KopHoogte18 cm
SteelLengte12 cm
Gewicht722 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurbruinrood
Afwerking vernis, donkerbruin
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalWest-Afrika
LandKameroen
Regio nationaalGraslanden
VolkBamileke
Jaar 1993
Provenance Rotterdam, Steven van de Raadt, African Art
Soest, collectie Ger Luttik, <1980-1992
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 2, frontispiece. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 2, frontispiece. Dit exemplaar.
François Raty, Significations symboliques et rituelles exprimées à travers la pipe dans le Grassland Camerounais. Luik, 2002. afb 92. Vergelijkbaar exemplaar. Bijschrift: Fourneau de "l'atelier du maitre aux petites joues". Un même exemplaire se trouve au Pijpenkabinet d'Amsterdam. Très belle stylisation des bras qui entourent le visage coiffé d'un shako. Les yeux convexes et striés de fines lignes parallèles sont aussi caractéristique de cet atelier. Bamiléké.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.