meerschuim pijpen

sigarenpijp

borstbeeld neger

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel. Ketel borstbeeld neger met open mond, ogen van glaspasta, een driehoekig borstbeeld met kraag. Oorspronkelijke montage met helder barnstenen roer met knoop. Bijbehorend foedraal van hout met aan de buitenzijde bruin leer en aan de binnenzijde witte stof waarin etiket met in goud "B.H. WASMANN JR. KUNSTDRAAJER REGULIERSBREESTRAAT 7 AMSTERDAM", op rand etui in goud "B.H. WASMANN JR. REGULIERSBREESTRAAT 7".

Periode 1900 - 1920

SteelLengte4,5 cm
Lengte totaal9,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurivoorwit
Overige materialenbarnsteen (steen), hout, leer (dierlijk materiaal), stof (textiel)
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
LandNederland
Regio nationaalNoord-Holland
PlaatsAmsterdam
Maker #1Barend Heinrich Wasmann Jr. (pijpenwinkel)
Merkteken "B.H. WASMANN JR. KUNSTDRAAJER REGULIERSBREESTRAAT 7 AMSTERDAM" (etiket, foedraal inw.)
"B.H. WASMANN JR. REGULIERSBREESTRAAT 7" (preeg, etui rand)
Jaar 2000
Provenance Utrecht, nationale verzamelaarsjaarmarkt
Amsterdam, particulier bezit, <1970-2000
In de catalogus van Maison J.B. Vinche & Fils staat hetzelfde model sigarenpijp afgebeeld onder modelnummer 210. Zij leveren dit ontwerp ook als tabakspijp onder modelnummer 198.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2013-2021.