APM 3.108b

bodemvondst pijpen

barok

Tabakspijp van klei met dubbelconische ketel, hiel en rechte steel. Ketel weerszijden in reliëf vijfbladige roos op steel met ter weerszijden kleine stippelrozen, steelzijde gearceerd blad, keerzijde lelie. Steel in reliëf tussen knopen aan weerszijden gearceerde bladeren, aan de bovenzijde centraal vierbladige bloem.

Pijptype steelpijp
Pijpmodel dubbelconisch
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
Jaar 1987
Provenance Leiden, Leonard de Moulin
's-Gravenhage, particulier bezit, 1955-1987
Vindplaats 's-Gravenhage, Bierkade, beerput, 1955
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 5, p , afb 18. Dit exemplaar.
Gouda, Stedelijk Museum De Moriaan, permanente presentatie, 19 februari 1988 - 28 februari 1992.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, achterkamer, vitrine bodemvondsten, v.a. 2001.