vignetten en tabaksverpakkingen

vignet

hoofd Mercurius

Tabaksvignet op papier met staand model met in rode inkt in cirkelvormig medaillon het naar rechts gewendfe hoofd van Mercurius met vleugelhoed, erboven krans met afhangende blaadjes en een vaasmotief, het medaillon op een sokkel met basement en zuil, ter weerszijden letters "AB" en rechts overlangs "PORTORICO", eronder "IN MERCUUR WY C. PRANGE & J.F.D. EBERSTEIN & CO. WOONENDE OP DE YGRAGT BIJ DE PEPERSTRAAT, VEP: NO. 247 TE AMSTERDAM, VERKOPEN ALLERHANDE SOORTEN VAN ROOK EN SNUIF-TABAK, ALS OOK PRUIM TABAK EN SIGAREN ONVERBETERLYK GOED TOT CIVIELE PRYZEN" en daaronder in schoonschrift handtekening "C. PRANGE & J.F.D. EBERSTEIN & CO.", in de lus van de signatuur een monogram van de letters "PVE". Keerzijde onbedrukt.

AlgemeenHoogte18,6 cm
Breedte14 cm
Materiaalpapier
Techniekgedrukt (inkt)
Kleurwit
Afwerking inkt, rood
Gebruikssporen gebruikt
LandNederland
Regio nationaalNoord-Holland
PlaatsAmsterdam
MakerC. Prange & J.F.D. Eberstein & Co. (tabakswinkelier)
Jaar 2017
Zelfde voorstelling met andere tekst gedeponeerd onder nummer 13.143 op 24 december 1900 door de firma Simon van Brakel & Zoon te Dordrecht.
Amsterdam, Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum, ingelijst tuinkamer souterrain, 1964-1974.