vignetten en tabaksverpakkingen

tabaksvignet

koopman en tabaksindiaan op kade

Tabaksvignet op wit papier met liggend model met in zwarte inkt in liggende ovaalvorm een grote tabakston met rechts een staande koopman met hoge hoed en links een staande tabaksindiaan op een kade, een palmboom links en een peervormige snuiftabakspot met "RAPPE" rechts, water met schepen op de achtergrond, de lijst rond de voorstelling met acht gestileerde tabaksbladerren, erboven een driekante steek met buiten de afbeelding "VAN OUDS DE HOED" en eronder in boogvorm "DE TABAKSHANDEL" en daaronder adres "J.E. MATTHIES IN TABAK, SNUIF EN SIGAREN, HALSTEEG, HET 7DE HUIS VAN DE VOORBURGWAL A 247, TE AMSTERDAM.". Keerzijde onbedrukt.

AlgemeenHoogte13,3 cm
Materiaalpapier
Techniekgedrukt (inkt)
Kleurwit
Afwerking inkt, zwart
Gebruikssporen slijtage
LandNederland
Regio nationaalNoord-Holland
PlaatsAmsterdam
MakerJ.E. Matthies (tabakswinkelier)
Jaar 2017
Amsterdam, Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum, ingelijst tuinkamer souterrain, 1964-1974.