meerschuim pijpen

musicerende en dansende personen

Tabakspijp van meerschuim met Hongaar ketel, lensvormige onderzijde zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel in reliëf links een dansende man en vrouw, ketel rechts drie muziekanten met viool, cello en doedelzak in de vorm van een bokkenkop, ketel onderzijde in reliëf cirkelvorm met vierpas in soort neogotiek, steel onderzijde twee rechthoekige panelen met lussen. Oorspronkelijke montage met verguld zilveren klepdeksel met op de klep een conische knopvorm, op dekselring gegraveerd "PERTICHEVICH HORVATH JUNI 1831", manchet met vergulde zilvermontage met borgoog.

Jaar 1831

AlgemeenHoogte12,3 cm
SteelLengte9,5 cm
Gewicht210 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Hongaar
Materiaalmeerschuim (blok-) (steen)
Kleurgeelwit
Overige materialenzilver (metaal)
Overige techniekengedreven
Afwerking verguld
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Merkteken GR (zilvermerk) (ingeslagen, dekselring)
Jaar 2021
Tamelijk grof snijwerk met onverwacht een fraai verguld zilveren deksel.
In de film van Jacques Schmied uit 1973 geduid als de enige pijp met een gouden montage, de soldaat zou een Slovaak zijn.
Antoinetta Schmied-Duperrex, Il museo della pipa e degli oggetti da tabacco di Losanna; The Lausanne Pipe Museum. Ivrea, 1989. p 63. Dit exemplaar.
Antoinetta Schmied-Duperrex, Pipes au coeur. Lausanne, 1989. p 63. Dit exemplaar.
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. september 2023, nr 268. Beknopte bespreking van dit exemplaar.