houten pijpen

hoofd man met neus als een paardenkop

Tabakspijp van hout met figurale ketel, de manchet in het ontwerp geincorporeerd. Ketel het hoofd van een man met borstelige wenkbrauwen en een neuspunt als een paardenkop. Ogen van man en paard met glas ingevuld. Bijbehorend recht roer uit drie stukken weichselhout met schroefdraadverbinding.

Periode 1880 - 1910

AlgemeenHoogte7,9 cm
Lengte10,6 cm
Lengte totaal48 cm
Gewicht175 gram
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalhout
Kleurlichtbruin
Overige materialenglas (anorganisch materiaal), kersenhout (hout)
LandFrankrijk
Regio nationaalElzas
Jaar 2021
In de film van verzamelaar Jacques Schmied wordt deze pijp geduid als gemaakt door een postiljon.
Antoinetta Schmied-Duperrex, Il museo della pipa e degli oggetti da tabacco di Losanna; The Lausanne Pipe Museum. Ivrea, 1989. p 87. Dit exemplaar.
Antoinetta Schmied-Duperrex, Pipes au coeur. Lausanne, 1989. p 87. Dit exemplaar.
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. augustus 2023, nr 267. Beknopte bespreking van dit exemplaar.