etnografische pijpen

vogel met gevouwen vleugels

Tabakspijp van steatiet met figurale vorm, de ketel cilindrisch geplaatst op het lichaam van een langgerekte vogel met gevouwen vleugels en poten als vlakke rechthoeken onder de buik, een grote bolronde kop met puntige snavel, de ogen gaten om met een ander materiaal in te vullen. Onderzijde etiket met rode rand met in pen "STEATITE BIRD EFFEGY PIPE FROM LOWNS CO., KENTUCKY NO. 8436".

AlgemeenHoogte7,2 cm
Lengte26,5 cm
SteelLengte14,5 cm
Gewicht1.413 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalsteatiet (steen)
Kleurgroenzwart
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
VolkMississippi cultuur
Jaar 2021
Wiener Kunst Auktionen spreekt in 2002 van een 18e-19e eeuwse pijp uit Kentucky gemaakt van steatiet. Is Adena cultuur of Mississippi cultuur.
Wenen, Austria Tabak Museum, permanente presentatie, vitrine Amerikaanse Indianen, <1985-2000.