etnografische pijpen

krokodil

Tabakspijp van steatiet met langgerekte figurale vorm, de ketel halverwege met een cilindrisch model met afgeronde ketelopening. Gehele pijp de vorm van een krokodil, de geopende bek voor een houten inzetsteel, de cilindrische ketel op de rug, de staart is het eind van de pijp. Steen met insluitsels. Pijp onderzijde etiket met rode lijst waarop "(RARE) STEATITE ALLIGATOR EFFEGY PIPE FROM SOUTH GEORGIA NO. 18".

AlgemeenHoogte6 cm
Lengte30 cm
KopHoogte6 cm
SteelLengte14,5 cm
Gewicht1.490 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalsteatiet (steen)
Kleurdonkergroen
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
VolkMississippi cultuur
Jaar 2021
Primitieve vormgeving, vooral in de wijze waarop de poten zijn uitgewerkt en het arceerwerk waarmee de huid van het dier wordt aangegeven.
Adena cultuur of Mississippi cultuur.
Wenen, Austria Tabak Museum, permanente presentatie, vitrine Amerikaanse Indianen, <1985-2000.