pijpen overige materialen

borstbeeld van een ridder in harnas

Tabakspijp van ivoor met figurale ketel, vlakke onderzijde, de steel aan de achterzijde aangezet met een schroeftap en oplopend met manchet. Ketel borstbeeld van een ridder met forse snor, het haar in een vlecht rondom het hoofd, een helm op het hoofd met klep waarboven een vizier zit, de helm bekroond door een zittende vogel, het borstbeeld met een harnas met driehoekig borststuk waarop twee naakte figuren, de schouderstukken met leeuwenkoppen, verder schubben, een rozet bij de navel, rondom de hals een ring waaraan veertien afhangende flappen, rond de basis loofbladeren, borststuk onderzijde symmetrisch geordende bladeren. Ketel inwendig de kop van een kleipijp, het deksel met zilveren vatting, sluiting aan de zijkant met scharnier ertegenover. Steel in reliëf drie rijen bladeren.

AlgemeenHoogte12,8 cm
SteelLengte5,5 cm
Gewicht253 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalivoor (dierlijk materiaal)
Techniekhandgesneden
Kleurgeelwit
Overige materialenzilver (metaal)
Overige techniekengesmeed
Overige kleurenblank
LandFrankrijk
Jaar 2020
Onlogisch is de vizier die niet langs de helmklep naar beneden gedaan kan worden.
Don Duco, Tabakspijpen van ivoor. Amsterdam, 2021. afb 7. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2021.