pijpen overige materialen

borstbeeld vrouw, adelaars kop en nek

Tabakspijp van potvistand met ovaalvormige figurale ketel, figurale hielmarkering in een punt en aangezette verticale steelaanzet met manchet. Ketel borstbeeld van een vrouw met rond het hoofd een wingerd met druiventrossen en peren met daarachter een geplooide sluier, borstbeeld met pofmouwen en ingesnoerd lijfje met aan één zijde een strik, onderzijde een adelaarskop met groene glazen ogen. Zilveren dekselring met maritiem ivoren klepdekseltje met opstaand ajourrandje. Steel van olifantsivoor met vierzijdige diameter en langgerekte bladeren, bekroning met een ivoor schijfje en met koperdraad omvlochten slap met buffelhoornen eindstuk en speenvormig barnstenen mondstuk.

AlgemeenHoogte44,5 cm
Breedte4 cm
SteelLengte5 cm
Lengte totaal39 cm
Gewicht208 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpotvistand (dierlijk materiaal)
Techniekhandgesneden
Kleurivoorwit
Overige materialenivoor, buffelhoorn (dierlijk materiaal), barnsteen (steen)
LandDuitsland
Jaar 2020
Figuur wordt wel aangeduid als Pomone.
Don Duco, Tabakspijpen van ivoor. Amsterdam, 2021. afb 5. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2021.