pijpen overige materialen

borstbeeld vrouw, kop en hals adelaar

Tabakspijp van ivoor met figurale ketel, figural basis en opgaande steel met flexibel steeleind en knopmondstuk. Ketel het borstbeeld van een vrouw met parelketting en vier verschillende kanten kragen boven elkaar, het haar met wingerdranken met druiventrossen, achter het hoofd de plooien van een afhangende sluier, onder de afsnede van de boezem de gebogen nek en kop van een adelaar. Opgaande rechte steel in onderdelen, de onderste punt met wingerdranken met druiventrossen, het bovenstuk met randen gestileerde bladmotieven. Oorspronkelijke montage met benen steel in vijf delen met balustervormen en bloeiende bloemen, een deel als slap met ringetjes bekleed, afgeplat benen mondstuk.

AlgemeenHoogte31 cm
Lengte totaal25 cm
Gewicht142 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalivoor (dierlijk materiaal)
Techniekhandgesneden
Kleurgeelwit
Overige materialenblik (metaal)
Overige techniekengedrukt materiaal
Overige kleurenblank
Gebruikssporen ongerookt
LandFrankrijk
Regio nationaalSeine-Maritime
PlaatsDieppe
Jaar 2020
Don Duco, Tabakspijpen van ivoor. Amsterdam, 2021. afb 3. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2021.