etnografische pijpen

geometrische decoratie, dierfiguurtjes

Tabakspijp van walrustand met komvormige ketel op een stam staande op een gebogen steel met zeskante ruitvorm, het mondstuk zonder geleding, het steeleind recht afgesneden. Steel weerszijden ingesneden en met zwart ingevuld decoratie met bovenzijde zwarte banen die witte driehoeken vormen, bij het mondstuk een zigzag lijn, steel onderzijde banen van zigzag met aan het eind omgekeerde en gewone tipi, onder de ketel enkele gestileerde dierfiguren als een soort dorpsuitbeelding.

AlgemeenHoogte4,9 cm
Lengte33,5 cm
Breedte2 cm
SteelLengte31,5 cm
Gewicht239 gram
Pijptype steelpijp
Pijpmodel komvorm
Materiaalwalrusivoor (dierlijk materiaal)
Kleurivoorgeel
Overige techniekengegraveerd
Afwerking ingekleurd
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
Regio nationaalAlaska
VolkInuit (Eskimo)
Jaar 2019
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Walrusivoren pijp met graveerwerk. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2019", 20 januari - 15 maart 2020.