etnografische pijpen

portretpijp met vissen op de wangen

Tabakspijp van aardewerk met ovaalvormmige ketel met afgeplatte zijde aan de steelkant, iets puntige onderzijde met korte oplopende steel met driehoekige doorsnede en zonder manchet. Ketel in reliëf hoofd van een man met lange smalle neus, op beide wangen schuins in reliëf een langgerekte vis, ketel steelzijde ingekrast ruitenpatroon met stippen gevuld, ketelbasis doorboord met een gaatje voor een borgkoordje. Grove rode terra cotta, het oppervlak gladgestreken. Roodbruin vlekkerieg baksel.

Periode 1800 - 1900

AlgemeenHoogte12,3 cm
SteelLengte5,5 cm
Gewicht310 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel ovaalvorm
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurbruinrood
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalWest-Afrika
LandMali
PlaatsDjenné
VolkDogon
Jaar 2019
Buitengewoon subtiel is het minimale kleiringetje voor een borgkoordje nauwelijks zichtbaar aan de ketelbasis.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2019", 20 januari - 15 maart 2020.