tabakscuriosa

tabaksdoos

boekvorm

Tabaksdoos van messing in de vorm van een boek met gebogen rug met ribbels, op het deksel gegraveerd een huiselijke scene met man en vrouw zittend aan een tafel met onderlangs "BIJ HET BIER" met in de hoeken driehoekige velden met halfbloemen, bodem weer twee personen aan een tafel en onderlangs "DAAR IS PLASIER" met in de hoeken weer driehoekige velden met halfbloemen. Doos inwendig vertind. Op snede aan de voorrand latere gravering van eigenaarsmerk bestaande uit twee ineengeslagen handen met erboven "PC EX DONO WS" en de initialen "JB".

AlgemeenHoogte2,2 cm
Lengte5,9 cm
Materiaalmessing (metaal)
Techniekgewalst, gegraveerd
Kleurgeel
Overige materialentin (metaal)
Gebruikssporen slijtage
LandNederland
Jaar 2019
Vgl. APM 24.051 zelfde soort object maar beduidend groter.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2019", 20 januari - 15 maart 2020.