tabakscuriosa

snuifdoos

rechthoekig met ornamentwerk

Snuifdoos van notenhout met rechthoekige vorm met vlak deksel, aan alle zijden gesneden met deksel met klein ivoren knopje. Deksel in reliëf ornamentwerk met rond dekselknop geometrische motieven omgeven door gestileerde bladertakken, de zijkanten met gestileere bladerranken en met doorboorde hoeken, de onderzijde met tekst "FIGLIO, NOLO BISOGNO CHE TU SIA IGNORANTE IN MOLTE COSE & CHE TI REPUTI COME MORTO, EVANDO IO PENSO, SIGNORE, ALLA TUA DIGNITA & ALLA MIA VILTA, MOLTO MI SPAVENTO & IN ME STES(S)O MI CONFONDO AL PRESENTE GIESU (GESU), HA MOLTI AMATORI DEI SUO REGNO CELESTE, MA HA POCHI PORTATORI DELLA SUA CROCHE, HA MOLTI DESIDEROSI DELLA CONSOLATIONE, DIO IN CHRISTO POMPEIO VERRI". Inwendig in doos en deksel een benen interieur.

AlgemeenHoogte5,6 cm
Breedte9 cm
Lengte4,4 cm
Gewicht101 gram
Materiaalnotenhout (hout)
Kleurlichtbruin
Overige materialendierenbot, ivoor (dierlijk materiaal)
Gebruikssporen slijtage
Regio internationaalZuid-Europa
LandItalië
Jaar 2019
Nederlandse vertaling van het opschrift: Zoon, het is niet nodig dat je in veel dingen onwetend bent en je hoeft je niet als dood te verwerpen, terwijl ik denk, Heer, aan uw waardigheid en mijn lafheid, ik word heel bang en in mezelf ben ik in de war door de aanwezigheid van Jezus, die zoveel liefhebbers van zijn hemels koninkrijk heeft, maar weinig dragers van zijn kruis, hij heeft veel verlangens naar vertroosting, god in christo, Pompeio Verri.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2019.