houten pijpen

hond, deksel is de kop

Tabakspijp van hout met ovaalvormige figurale ketel, hielmarkering en opgaande steel zonder manchet. Ketel de vorm van een liggende hond, de kop is het klepdeksel met de luchtinlaat door de neus van het dier, de voorpoten rond het steeleind, aan de basis een ronde schijfvorm met aan beide zijden kruislingse arceringen, de steel aan weerszijden een soort lofvorm met arceringen, het steeleind weer met kruislingse arceringen. Manchet een messing ring met klein borgoog. Oorspronkelijke montage met lang recht roer met buffelhoorn afgemonteerd waarin een slap en kort roer met vijf knopen.

AlgemeenHoogte15 cm
Lengte78 cm
Gewicht214 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal), messing (metaal)
Regio internationaalNoord-Europa
LandZweden
Jaar 2018
Mooi voorbeeld van een in Zweden zo populaire lang pibe.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2018", 17 juni - 24 augustus 2019.