etnografische pijpen

kop zalm

Tabakspijp van hout met figurale ketel, de steelaanzet in de ketel geïncorporeerd. Ketel de kop van een zalm met kenmerkende overhangende bovenlip lijkend op de kop van een adelaar met kromme snavel, gestileerd met enkele lijnen die de voorstelling aangeven. Beschildering in oorspronkelijke kleuren van zwart met accenten in rood en wit. Neus twee geboorde gaten waarin resten van vogelveren. Ketelinzet van ijzer met omgevouwen filtrand die als een schoorsteen boven het hout uitsteekt.

AlgemeenHoogte10,9 cm
Lengte17,5 cm
Dikte6,2 cm
Gewicht242 gram
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenijzer (metaal)
Afwerking verf, rood, wit, zwart
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
Regio nationaalAlaska
VolkTlingit
Jaar 2018
Voorstelling is volledig Tlingit maar heeft ook wel vormkenmerken van de Haida, want de uitbeelding is in eerste opzicht een arendskop (visarend?) al is dat onjuist.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Kop van een zalm. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2018", 17 juni - 24 augustus 2019.