tabakscuriosa

pijpendop

helmvorm van gevlochten zilverdraad

Pijpendop of vonkenvanger van gevlochten zilverdraad in de vorm van een antieke militaire helm met kuif, klep en halfronde nekplaat, aan de zijkanten kleine rozetjes. Details versierd met glaskralen in roze, blauw, rood en turkoois. Borgketting met klein steeloog.

AlgemeenHoogte5,9 cm
Overige afmetingen ketting lang 13,5 cm
Materiaalzilverdraad (metaal)
Techniekgevlochten
Kleurblank
Overige materialenglas (anorganisch materiaal)
Gebruikssporen slijtage
LandNederland
Jaar 2018
Felix van Tienhoven, Op kleipijpen gemonteerde metalen elementen. LeidenJaarboek, /, 2016. p 165, afb 2 en p 201, foto. Dit exemplaar. Bijschrift: Helm uit zilverdraad als vonkenvanger, Nederlands, circa 1850.
Felix van Tienhoven, Metal elements attached to clay pipes. LiverpoolJournal of the Académie Internationale de la PIpe, /9, 2016. p 104, fig 2. Dit exemplaar. Bijschrift: Silver-wire helmet, Netherlands, c. 1850.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Helm als vonkenvanger. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "De Zilverschat", 4 juni - 26 augustus 2018, verlengd tot 31 december 2018.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie zilvervitrine entreeruimte, januari 2019 e.v.