etnografische pijpen

waterpijpenkop

emailwerk ovalen met vrouwenportret, bloemen

Waterpijpenkop van metaal met email op houten voet met trechtervormige ketel over in een verzwaarde basis met vernauwd manchetstuk met halverwege een schijfvorm. Ketel rondom emailwerk in meerkleuren met twee staande ovalen waarin het borstbeeld van een vrouw, twee kleinere staande ovalen waarin bloeiende bloemen, ertussen ornamentwerk van takken met vogels in goud op blauw fond. Houten basis versierd met kerfsneewerk met onder de ketel een rondlopende band met slingerende bladertak, op de stam velden gevuld met een plant en eronder een baan met driehoeken. Ketelbasis twee oogjes, één nog met een messing kettinkje. Manchet kops in wit collectienummer van de Seita met tussen streepjes "122".

AlgemeenHoogte16 cm
Diameter7,5 cm
KopHoogte5 cm
Gewicht254 gram
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalmetaal
Techniekgehamerd
Kleurmeerkleuren
Overige materialenhout
Afwerking schilderemail, snijwerk
ContinentAzië
Regio internationaalZuidwest-Azië
LandIran
PlaatsShiraz
VolkQajar
Jaar 2018
Periode Kadjar (Kadjaren/Qajaren): Iraanse koninklijke dynastie van Azerbeidzjaanse oorsprong van 1796 tot 1925.
Afgebeeld in: Flammes et Fumées, nr. 78, Automne 1977, p 46. Dit exemplaar naar aanleiding van een expositie in Petit Palais, Parijs.
Sigarenmerk Taf brengt c. 1970 een serie van 24 sigarenbanden met diverse pijpen, deze pijpenkop is er één van.
Jean Sergent, Le tabac, l'art et la curiosité. Parijs, 1937. p 86, nr 46. Dit exemplaar (niet afgebeeld).
Anoniem, Encyclopédie du Tabac et des Fumeurs. Parijs, 1975. p 147. Dit exemplaar. Onderschrift: Fourneau de narguilé en cuivre émaillé, Traval Persan du XVIIIe S. (Paris. Musée du Tabac).
Frédéric Edelmann, Trésors et histoire de la pipe à tabac. Parijs, 1976. p 65, nr. 252. Dit exemplaar (niet afgebeeld).
Anoniem, Musée du SEITA. Parijs, 1979. p 42, foto I36. Dit exemplaar. Beschrijving p 32. Fourneau de qualian. Partie supérieure en cuivre émaillé polychrome de forme évasée portant quatre médaillons: 2 portraits de femmes, 2 groupes de fleurs. Base du fourneau en bois tourné, et sculpté en ronde-bosse avec motifs floraus divers. Intérieur du F. en terre. H: 16,2 cm. Iran, fin du XVIIIe siècle (?) , Epoque Quadjar. Seita 122.
Georges Herment, Traité de la pipe. Parijs, 1979. p 104. Dit exemplaar. Bijschrift: Pipe à eau iranienne.
Ben Rapaport, A complete guide to collecting Antique Pipes. Exton, PA, 1979. p 129, foto. Dit exemplaar.
André-Paul Bastien, Von der Schönheit der Pfeife. München, 1987. afb 11. Dit exemplaar. Bijschrift: Kopf einer orientalischen Wasserpfeife, Emaille auf Kupfer, geschmückt von zwei Frauerfiguren in einem Rahmen aus Blumen.
Marie-Claire Adès, Catalogue Musée-Galerie de la SEITA; histoire du tabac et de ses usages. Parijs, 1992. p 158, nummer N40. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Waterpijpenkop met emailwerk. Dit exemplaar.
Parijs, Musée Galliéra, exposition Le Tabac, l'Art et la Curiosité, Février-Mars 1937, p 86, cat. nr 46.
Parijs, Bibliothèque Forney, Trésors et histoire de la pipe à tabac, 1-25 september 1976, nummer 252. Dit exemplaar.
Parijs, Grand Palais, tentoonstelling "Islam dans les collections nationales", najaar 1977.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2018", 17 juni - 24 augustus 2019.