houten pijpen

zittende Mercurius

Tabakspijp van hout met Debrecen ketel met uitstaande filtrand, ronde onderzijde en oplopende steel verwijdend naar manchet. Ketel voorzijde gesneden in reliëf een zittende Mercurius naar rechts gewend met links een harp, rondom de ketel ornamentwerk van bladeren, ketelbasis knorren, een rozet op de plaats van de hiel, de steel gecanneleerd. Montage met zilveren klepdeksel met schelpmotief en op de filtrand ingeslagen zilverkeuen en zilveren manchetplaat met conische steelhouder en borgoog. Oorspronkelijke montage met bruinzwart buffelhoornen roer met baluster en in het bovenstuk in reliëf een harpmotief, steeleind knopenroer.

Jaar 1846

AlgemeenHoogte11,1 cm
Lengte totaal43 cm
Gewicht197 gram
Pijptype manchetpijp
Materiaalhout
Kleurdonkerbruin
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
Merkteken makersmerk "MAY" (ingeslagen, dekselrand)
gekroonde dubbelkoppige adelaar in contour (ingeslagen, dekselrand)
13 lots met jaarletter 1846 (ingeslagen, dekselrand)
Jaar 2018
De harp links van Mercurius is een wat merkwaardig attribuut al sluit deze wel prachtig aan bij de harpvorm in de steel.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2018", 17 juni - 24 augustus 2019.