etnografische pijpen

graveerwerk geometrisch en jachtscenes, miniatuur walrus

Tabakspijp van walrusivoor met vierzijdige ketel met afgeschuinde randen, ronde onderzijde zonder hiel en licht oplopende achtzijdig afgevlakte steel met recht eind. Ketel weerszijden ingekraste en zwart ingevulde decoratie van kruislingse lijnen als een visnet, filt van de roker af rest van een scharnier, steel de drie bovenste vlakken en de twee onderste randen geometrisch motief van ruiten gevuld met arceringen afwisselend in rood en zwart, steel zijkanten en steel onderzijde opeenvolgende tekeningen van dieren en jagers in twee kleuren. Steel bovenzijde in hoogreliëf een staande walrus, een tweede figuurtje ontbreekt.

AlgemeenHoogte5,8 cm
Breedte28 cm
Gewicht337 gram
Pijptype steelpijp
Pijpmodel vierkantig
Materiaalwalrusivoor (dierlijk materiaal)
Kleurgeelwit
Afwerking verf, zwart, rood
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
Regio nationaalAlaska
VolkInuit (Eskimo)
Jaar 2018
Vermoedelijk Yup'ik (Yupik).
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2018", 17 juni - 24 augustus 2019.