porseleinen pijpen

kanon, staande soldaat

Tabalspijp van porselein met figurale ketel, op halve hoogte aangezette oplopende steel met manchet. Pijp de vorm van een kanon geplaatst op een onderstel, de ketel de loop van het kanon met aan beide zijden een metalen klepdekseltje, het kleine onderste deksel laat een rooster zien dat als vochtreservoir voldoet, het bovenste grotere deksel is de opening voor de tabak, de steel het onderstel van het kanon met langs de onderzijde een getand blad, aan de zijkant wielen van gedrukt messingplaat die in een asje vrij kunnen draaien. Loop bovenzijde ondersteboven een staande militair met rode broek en blauwe jas, een sabel in de linkerhand, verder accenten van afgesleten glansgoud.

AlgemeenHoogte6,5 cm
Lengte13,5 cm
SteelLengte7,5 cm
Gewicht126 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBohemen (?)
Jaar 2018
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2018", 17 juni - 24 augustus 2019.