meerschuim pijpen

sigarenpijp

drie historische portretten

Etui waarin drie meerschuim sigarenhouders, de drie koppen figuraal naast elkaar in een rechthoekige cassette, erboven een ivoren roer met barnstenen mondstuk, tussen de koppen een conische houder voor sigaartjes voor de middelste pijpenkop. Buitenste pijpenkoppen historische figuren met baarden en hoeden, middelste figuur Wilhelm Tell met in de hand een appel waarin een pijl. Houten foedraal met rechthoekige vorm met inwendig paarse fluweel, de buitenzijde met zwart leer, op deksel ruitvormige belijning.

Periode 1870 - 1900

SteelLengte9 cm
Overige afmetingen doos: 11,1 x 7 x 4,1 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgesneden
Kleurivoorwit
Overige materialenbarnsteen (steen), ivoor, leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Afwerking was
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Jaar 2017
Willem Tell is een legendarische vrijheidsheld die aan het begin van de 14e eeuw zou hebben geleefd in Zwitserland en vooral bekend werd door het gelijknamige toneelstuk van Friedrich Schiller en de opera van Gioacchino Rossini.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2017", 2 februari - 6 mei 2018.