tabakscuriosa

snuifdoos

zilver inlegwerk in schildpad

Snuifdoos van zilver met platte ovale vorm met driekakige scharnier en licht gebold deksel. Doosdeksel van schildpad ingelegd met zilver en paarlemoer met een geometrisch patroon met Lodewijk XIV schelpvorm met bandwerk en gestileerde bladeren, de zilveren dekselrand gecontourneerd, de bodem van schildpad. Rand binnenzijde ingeslagen makersmerk initialen IW.

AlgemeenHoogte1,8 cm
Lengte6,2 cm
Materiaalzilver (metaal)
Techniekdamasqué
Kleurbruin, blank
Overige materialenparelmoer (organisch materiaal), schildpad (dierlijk materiaal)
Gebruikssporen slijtage
LandFrankrijk
Merkteken IW (ngeslagen, binnenrand doos)
Jaar 2017
Claire le Corbeiller beeldt vergelijkbare dozen af in ill. 618 en 619 (groot) en 623 (kleiner).
Techniek wordt piqué posé genoemd, in Engeland wel met hair-pique aangeduid.
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. mei 2019, nr 216. Beknopte bespreking van dit exemplaar.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 1, p , afb 43. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2017", 2 februari - 6 mei 2018.