tabakscuriosa

snuifdoos

ijzer met zilverinleg, knijpdoos

Snuifdoos van ijzer met ovale vorm met licht gebolde bodem en deksel, op de kopse zijden een verstevigd geruwd ovaal plaatje om de doos als knijpdoos te openen, deksel aan twee zijden een scharnier een echte en een valse, scharnier tweekakig. Oppervlak versierd met damasqué in zilver van takken met bladeren en op bodem en deksel centraal twee gevleugelde maskerkopjes.

AlgemeenHoogte3,1 cm
Lengte5,3 cm
Materiaalijzer (metaal)
Techniekdamasqué
Kleurgrijs
Overige materialenzilver (metaal)
Gebruikssporen slijtage
LandFrankrijk
Jaar 2017
Heeft de bijnaam van tabatière d'avare ofwel een snuifdoos voor een gierigaard vanwege de dubblele scharnier is het onduidelijk hoe de doos te openen.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 1, p , afb 42. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2017", 2 februari - 6 mei 2018.