tabakscuriosa

tabaksdoos

bijbelse scene offer van Abraham

Tabaksdoos van messing met ovaal model met afgeplatte bodem en deksel, onversierde schuine randen met rechte wand, driekakige scharnier. Deksel bovenzijde gegraveerd voor een huis een eettafel rechts waaraan drie zittende personen en een vierde die staat en een schotel brengt, op de achtergrond een vrouw in de deuropening, langs de afsnede onder "ABRAHAM EN SARA WERT EEN SOONE TOEGESYT", op de bodem een staande Abraham met zwaard met een engel in de lucht, links een geknielde Isaac, langs de afsnede onder "ABRAHAMS OFFERHANDEN".

AlgemeenHoogte3 cm
Lengte9,3 cm
Materiaalmessing (metaal)
Techniekgedrukt materiaal, gegraveerd
Kleurgeel
Gebruikssporen slijtage
LandNederland
Jaar 2017
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2017", 2 februari - 6 mei 2018.