etnografische pijpen

gestileerde bloem, "DAKOTA"

Tabakspijp van steen, zogenaamde tomahawk met bijlvorm bestaande uit een rechte vierzijdige steel waarop een hoge cilindrische pijpenkop, onder de steel een trapeziumvormige bijlvorm. Ketel onversierd. Steel weerszijden ingesneden "DAKOTA" tegen een geruwd fond, bijlblad aan weerszijden een gestileerde bloem op steel met gekarteld blad eveneens tegen een geruwd fond.

Periode 1895 - 1920

AlgemeenHoogte16,5 cm
Lengte9,5 cm
Gewicht223 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel bijlvorm
Materiaalcatliniet (steen)
Kleuroranjerood
Afwerking gepolijst
Gebruikssporen ongerookt
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
VolkPlains
Jaar 2017
Een mooi voorbeeld van een Indianen souvernir uit het begin van de twintigste eeuw.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2017", 2 februari - 6 mei 2018.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Tomahawks in soorten en maten", 1 oktober - 31 oktober 2018.