etnografische pijpen

wolvenkop, bijlpunt

Tabakspijp van steen met cilindrische figurale ketel, hielmarkering en opgaande achtkante steel zonder manchet. Ketel ondersteboven de kop van een wolf met de geopende bek rond de filt, aan de basis een ruitvormig blad van een bijl, steel onversierd. Oorspronkelijke houten steel met tordering en afgeplat eind met kort mondstukje, de bastranden van de tordering bruingebrand.

Periode 1870 - 1900

AlgemeenHoogte7,1 cm
SteelLengte6 cm
Lengte totaal36 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalcatliniet (steen)
Kleurrood
Overige materialenhout
Afwerking gepolijst
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
VolkIndianen
Jaar 2017
Herkomst: Mid-West, Ohio/Michigan, zogenaamd spontoon type genoemd naar de hielvorm afgeleid van de Franse tomahawk. Bijzonder qua formaat, maar een vroeger exemplaar zou zeker wat groter zijn.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2017", 2 februari - 6 mei 2018.