houten pijpen

staande Turk en twee ruiters

Tabakspijp van hout met Ulmvorm ketel met ronde onderzijde en oplopende steel eindigend in een lichte manchetvorm. Ketel voorzijde in reliëf een staande Turk met snor en halflang haar, een tulband op het hoofd waarop een maansikkel, de rechterarm geheven waarin een krom zwaard, de linkerhand aan de gordel, gekleed in een rode tuniek, ketel weerszijden een ruiter te paard rechts met schouderlang haar, een tweekante steek op het hoofd en een gebogen sabel in de opgeheven linker hand, ruiter links een muts met pluim en een revolver in de linkerhand, boven de rechter figuur als wapen een schild met schuine baan waarop drie sterren, boven de linker figuur de dubbelkoppige adelaar met in de klauwen een scepter en een zwaard, ketel onderzijde een draak met uitgestoken tong waarop de Turk staat. Steel weerszijden een krulmotief waaruit een langgerekt blad, een brug tussen steel en ketel waardoor het rookkanaal loopt. Kletel inwendig met plaatmetaal bekleed. Oorspronkelijk messing klepdeksel met puntige opengewerkte klep waarop een schijf en knop en afgewerkt met een zetting waarin een rode geslepen glazen steen.

AlgemeenHoogte27 cm
KopHoogte20 cm
Breedte10 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Ulmvorm
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking verf, meerkleuren
Gebruikssporen ongebruikt
Regio internationaalOost-Europa
LandHongarije
Jaar 2017
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Turkenslagen in volkse stijl. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2017", 2 februari - 6 mei 2018.