tabakscuriosa

tabaksdoos

rebus

Tabaksdoos van messing met langgerekt ovaal model met gebolde bodem en deksel, aan de voorrand een ronde knop met springveer als sluiting, ertegenover driekakige scharnier. Deksel gegraveerde rebus met "MATH. 23 V 27" onder een tak rechts vier personen met links "JERUCALEM JERUCALEM. GIJ DIE DE PROFETEN EN DIE TOT U GESONDE ZIJN", eronder naast vijf staande personen "HOE MENIG MAAL HEBBE IK UWE WILLE BIJ EEN VERGADERE GELIJKKERWIJS" met daaronder vogels op een grondlijn en "EEN HARE BIJEENVERGADERT ONDER" en dan twee vleugels "DE ONDAG LIEDE HEB NIET GEWILT" en onder een tak "1 HEIJLANT WILT MJN ZIEL NADEREN ENSO ........ VERGADFERE". Bodem bovenaan op de wolken het borstbeeld van een man met rijksappel en scepter, een areool tegen een meerpuntige stralende ster en "WANT SPREEKT", eronder rechts vier staande mannen en links "IK HEB U WEGE GROOT GEMAAKT EN VERHOOGT MAAR ZIJ HEBBE ......" onderbroken door een gaand paard en eronder een gaande koe met eronder van de wolken een predikende persoon met rijksappel en eronder "....". Op de opstaande rand kops een schaakbordmotief met aan de voorrand "... VAN DE WERELT WAS BROS LEEFDE DE .DE MENSCHEN BOOS EN VERKEERT" en aan de scharnierzijde "GOD HAT HET NIET EN IN DE WERELT WAS HET NIET, DE KNEGT GAF HET ZIJN MEESTER EN HAD HET NIET".

AlgemeenHoogte3,7 cm
Breedte17 cm
Lengte7,1 cm
Materiaalmessing (metaal)
Techniekgehamerd, gegraveerd
Kleurgeel
Gebruikssporen slijtage
LandNederland
Jaar 2016
Vgl. APM 22.507bis benen wroeter uit deze tabaksdoos.
Maastricht, Bonnefantenmuseum, expositie nr. 374.