etnografische pijpen

spijkerkoppen decoratie, franje

Tomahawk ofwel tabakspijp en bijl van gegoten messing aan houten steel. Zogenaamde Engelse bijlvorm met op de steelaanzet een tonvormige tabakspijpenkop. Montage met houten roer in de bijl gestoken. Steel versierd met kopspijkers van messing in een geometrische patroon, steeleind een baan met suède omwikkeld met franje, enkele glaskralen aan de franje

Periode 1870 - 1900

AlgemeenHoogte20,8 cm
Lengte38 cm
SteelLengte44 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel bijlvorm
Materiaalmessing (metaal)
Techniekgegoten metaal
Kleurgeelbruin
Overige materialenleer (dierlijk materiaal), glas (anorganisch materiaal), hout
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
VolkPlains
Jaar 2016
Bijl lijkt ouder dan de steel en decoratie, opgesierd rond 1890 voor gebruik in de Wild West of door de red men. Een marriage zien we veel vaker bij tomahawks maar is hier bijzonder passend gebeurd. Ook het leerwerk en de kralen passen in de uitstraling.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2016", 2 januari - 12 maart 2017, verlengd tot 30 juni 2017.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Tomahawks in soorten en maten", 1 oktober - 31 oktober 2018.