houten pijpen

boeren op akker, staande figuur

Tabakspijp van hout met Ulmvorm met cilindrische ketel op schijfvormige afgeplatte basis en opgaande steel met manchet. Ketel handgesneden links een staande man met helm en cape, een stok met vlag in zijn linkerhand, een emmer water uitstortend met zijn rechterhand, langs de onderrand huizen en een stadspoort die in brand staan en met het water geblust worden, een boom op de achtergrond links, steel in een poortje een knielende vrouw voor een graf waarop een kruis, op de voorgrond een boom, steel rechtsboven een dierenkop, ketel rechts een huis met vlag op de geveltop, omgeven door bomen en bos, op de voorgrond tussen de struiken twee bokken, steel een geploegde akker waarop een boer met ploeg door twee ossen getrokken, een hondje op de voorgrond, haasjes op de horizonlijn. Ketel inwendig met plaatijzer. Oorspronkelijke montage met zilveren klepdeksel met koepelvorm en klemveer met drie s-vormen, zilveren manchetplaat met steelhouder en borgoog.

AlgemeenHoogte13,1 cm
SteelLengte8,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Ulm
Materiaalhout
Techniekgesneden
Kleurbruin
Overige materialenzilver, ijzer (metaal)
LandDuitsland
Regio nationaalBaden-Württemberg
PlaatsUlm
Jaar 2016
Links op de ketel het goede landleven met een boer die zaait, rechts de rampspoed met een brandend huis en een overleden huisvader.
Don Duco, Ulmer Kloben, een Schwäbische vinding. Amsterdam, 2017. afb 13. Dit exemplaar.
Benedict Goes, Tabakspijpen, kunstwerkjes in hout. ZandvoortMétier, 3/11. p 31. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2016", 2 januari - 12 maart 2017, verlengd tot 30 juni 2017.