etnografische pijpen

kam onderzijde

Tabakspijp van steatiet met tweezijdig afgeplatte Ulmvorm ketel, ronde onderzijde en oplopende steel. Ketel hoge ovaalvorm met aan de voorzijde doorlopend over de onderzijde van de steel een brede platte kam. Ketelopening rondom een baan met kruislingse arceringen. Steeleind verstevigingsbandje van bot.

AlgemeenHoogte7,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Ulmvorm
Materiaalsteatiet (steen)
Kleurgroenigbruin
Overige materialendierenbot (dierlijk materiaal)
Afwerking gepolijst
ContinentAfrika
Regio internationaalZuidelijk Afrika
LandZuid-Afrika
Regio nationaalWestkaap
VolkKhoikhoi (Hottentotten)
Jaar 2016
, Pipes et objets Africains, Richesses à découvrir. Luik, 1995. p 38, nr. 165. (Région de Griquatown, c. 1880).
Harelbeke, Museum voor de pijp en de tabak, tentoonstelling "Pijproken in Afrika", 4 september 1993 - 17 oktober 1993, cat 3.
Wégimont (Luik), Centre Culturel, tentoonstelling Pipes et Objets Africains, richesses à découvrir, 4 november - 11 november 1995.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2016", 2 januari - 12 maart 2017, verlengd tot 30 juni 2017.