ceramische pijpen

jasperware met vochtsluis

Tabakspijp van steengoed met balustervorm ketel met uitstaande filtrand, akervormige vochtsluis en oplopende licht gebogen steel licht verwijdend naar de manchet. Ketel in zogenaamde jasperware met op blauw fond witte appliques met ketel voorzijde twee staande vouwen bij een altaar, ketel weerszijden een kantachtig ornament van tweemaal twee gestileerde bladeren met ornamenten ertussen. Steelaanzet rondom lauriertakken, manchet rondom soort rozentak en om de vochtsluis eikenloof. Steel onderzijde intaglio "STAITE'S PATENT". Oorspronkelijk roer van hout met balustervorm en lang buffelhoornen mondstuk met knoop.

AlgemeenHoogte9,3 cm
KopHoogte6 cm
Lengte totaal15,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel ovaalvorm
Materiaalsteengoed (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurblauw
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal), hout
Afwerking appliques, wit
LandEngeland
Regio nationaalStaffordshire
PlaatsBarlaston
MakerWedgwood
Merkteken "STAITE'S PATENT" (intaglio, steel oz.)
Jaar 2016
Vgl. APM 13.904 vergelijkbaar object maar kleiner.
De catalogus van de wereldtentoonstelling in Londen, 1851, p 146, nr 208 vermeld een Staite's patent diaphragm tobacco-pipe bowl van Wedgwood ingezonden door J. Yerbury uit Londen.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Een pijp in jasperware. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aanwinsten 2016", 2 januari - 12 maart 2017, verlengd tot 30 juni 2017.