tabakscuriosa

tabakspot

Fries aardewerk in Delftse trant

Tabakspot van aardewerk met vierkant grondplan op vier pootjes, recht opgaande zijkanten met afgeschuinde hoeken waarop een vierkant deksel met ingezwenkte hoeken, puntvormige bovenzijde bekroond met knop. Pot en deksel fijn beschilderd in blauw op wit fond met vier scènes van een hofstede in een landschap, twee staande herders, drie liggende schapen en een herder met schaap, tussen de voorstellingen ornamentwerk waarin bladeren, de poten een soort schelpvorm met knorrenbeschildering, biezen langs basis en deksel met bladwerk. Onderzijde geschilderd merk.

Periode 1895 - 1910

AlgemeenHoogte17 cm
Lengte13,4 cm
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekdrukvorm
Kleurgeelwit
Overige materialentinglazuur (ceramiek)
Overige techniekengeschilderd
Afwerking tinglazuur, wit, blauw
Gebruikssporen ongebruikt
LandNederland
Regio nationaalFriesland
PlaatsMakkum
Maker #1 Tichelaar
LandNederland
Regio nationaalFriesland
PlaatsMakkum
Maker #2Jacobus ten Zweege jr. (plateelschilder)
Modelnummer 521
Handelsnaam tabakspot
Merkteken TT monogram (geschilderd, bodem oz.)
Jaar 2015
Prachtige verfijnde tabakspot kenmerkend voor de Friese pronksmaak van dat moment uitgevoerd in historiserende Lodewijk XIV-stijl die zowel in zilver en tin als in aardewerk gemaakt zijn en buitengewoon populair waren. Het monogrammerk TT is op het merk van Meissen geinspireerd.
In de catalogus van Tichelaar uit Makkum blijft deze tabakspot in principe leverbaar tot 1970. In 1948 bedraagt de fabrieksprijs Dfl. 48,-. Inmiddels is het palet veranderd en is kleur in de ornamenten toegevoegd, verder is de beschildering vele malen grover geworden.
Ook in: Tichelaar dl. 2, p 81, 194.
Minze van den Akker, Fries aardewerk, majolica, faience, kerfsnee. Harlingen, 2007. p 279, nr 0271604. Dit exemplaar.
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. januari 2017, nr 188. Beknopte bespreking van dit exemplaar.
Harlingen, Harlinger Aardewerk Museum, permanente presentatie, <2000-2015.