tabakscuriosa

tabaksrasp

liefdespaar

Snuifrasp of tabaksrasp van ivoor met licht gebolde voorzijde met voorstelling, keerzijde rasp en vakje voor snuif. Voorzijde rug centraal in reliëf galant minnekozend paar, de vrouw gedecolletteerd met munten in haar schoot, een oude man naast haar een munt in de hand, erboven gedrapeerde gordijnen met boven een getoogde kabelrand twee vlammende harten in een schelp geplaatst omgeven door bladwerk, onder een schelpmotief waarop wat bladwerk met bovenaan twee tortelduifjes. Keerzijde ijzeren rasp met gekeperd geplaatste doorboringen en bovenaan op het breedste gedeelte een rechthoekig compartiment voor snuif (klepje ontbreekt).

AlgemeenHoogte22,2 cm
Dikte1,4 cm
Materiaalivoor (dierlijk materiaal)
Kleurivoorwit
Overige materialenijzer (metaal)
Gebruikssporen slijtage
LandFrankrijk
Regio nationaalSeine-Maritime
PlaatsDieppe
Jaar 2015
Hoofdvoorstelling naar een prent van Bernard Picart (1673-1733) titel Man betaalt een prostitué 1705. In het snijwerk zijn de borsten van de vrouw verder verhuld.
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, permanente presentatie, vitrine snuiftabak, c. 1970-c. 1995.
Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Cultuur snuiven, de geheimen van snuiftabak", 27 augustus - 10 december 2016.