etnografische pijpen

panel pipe, mens- en dierfiguren

Tabakspijp van argilite met afgeplatte rechthoekige vorm met figurale voorstelling, een kleine rechthoekige ketel en de manchet in de voorstelling geincorporeerd. Ketel vier mythologische figuren, de twee bovenste figuren achter elkaar met grote ogen en een berensnuit en vogelsnavel, om de ketel ondersteboven een man, een masker langs de onderrand met een lange puntige tong die tegen de onderkaak van de man eindigt.

AlgemeenHoogte7,8 cm
Lengte11,3 cm
SteelLengte9 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalargilliet (steen)
Kleurgrijszwart
Gebruikssporen ongerookt
ContinentNoord-Amerika
LandCanada
Regio nationaalQueen Charlotte Islands
VolkHaida
Jaar 2015
Toegeschreven aan de Raven tribe.
Een briefje c. 1960 bij de pijp bewaard vermeldt: "Argillite pacific Northwest United States, Washington State or British Columbia or Alaska". Duidelijk is dat een Engelstalige bezoeker aan het Gouds museum informatie gaf over de herkomst maar zelf ook niet precies wist waar het object vandaan kwam.
Claus Hansmann, Liselotte Hansmann, Tabak seit Anno Tobak. München, 1961. p 6. Dit exemplaar. Bijschrift: Einem Vexierbild gleicht diese geschnittene Indianerpfeife mit zwei menschlichen Figuren und zwei Totemtieren.
Gouda, Stedelijk Museum De Moriaan, permanente presentatie comptoirtje, wandvitrine, c. 1945-c. 1980.
Leiden, Rijksmuseum voor Volkenkunde, tentoonstelling "Het verhaal van de Totempaal’, 13 oktober 2012 - 1 april 2013 (bruikleennummer RV-IB2012-10).
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, v.a. 2017.