porseleinen pijpen

naampijp Oirschot

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel voorzijde handbeschilderd in meerkleuren langs de filtrand onder een omgaande tak met Oranjeappels in bladgoud "LUITENANT GENERAAL MEYER BEVELHEBBER DER 3E DIVISIE KOLONELS STOECKER EN SPRENGER BRIGADE KOMANDANTEN ", ketel voorzijde binnen gekruiste lauwertak en eikentak bovenaan borstbeeld van een vrouw met twee vlaggen en kanonslopen waaronder "HERINNERING AAN HET KAMP BY OIRSCHOT 24 AUGUSTUS 1832", aan de einden van de lauwertakken hangt het ijzeren kruis. Ketel keerzijde in zwart "J.H.N. VAN DER HOEK SERGEANT MAJOOR", de hiel in blauw met de W van de koning. Steeleind intaglio "F. & R.". Steeleind kops blauwe onderglazuur streep.

Jaar 1832

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
Gebruikssporen ongerookt
LandDuitsland
Regio nationaalBohemen
PlaatsPirkenhammer
Maker Fischer & Reichenbach
Merkteken "F.& R." (intaglio, steeleind)
Jaar 2015
Vgl. APM 20.607 vergelijkbaar stuk.De datum 24 augustus 1832 is de viering van Koningsdag in kamp Oirschot.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 71. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2017.